Ingredienser:
800 g hakket skinkekød
2 tsk groft salt
(røres sammen til den bliver sej)
2 æg
(røres i, til de er arbejdet ind i farsen)
½ tsk peber
150 g squash
2 små løg
4 bittesmå hvidløg
Hakkes i en minihakker
Røres i farsen, hvorefter farsen får lov at hvile lidt.
Steges i margarine eller ;) smør.
Viser opslag med etiketten Øf. Vis alle opslag
Viser opslag med etiketten Øf. Vis alle opslag
søndag den 30. december 2018
søndag den 10. januar 2016
Frikadeller
I dag er det frikadelle dag ;) Jaha hvad betyder så det. Jo i dag steger vi frikadeller til fryseren. Vi har lavet fars af 3 kilo hakket skinkekød fra vores slagter i Svedala. Dermed kommer jeg også frem til at jeg flere gange er blevet spurgt om nogen "budget" retter. Dette må kategoriseres som en budget-ret.
5 kilo hakket skinkekød koster 225 svenske kroner. Så 2 kilo har vi frosset i 1 kg portioner, og de sidste 3 kg er gået til fars. Min røremaskine kan klare 1,5 kg per skål, så opskriften passer til det.
1,5 kg hakket svinekød (det vi køber hos slagteren er meget fedtfattigt)
Blandes med:
3 dl rasp
2 dl mælk
1 dl fløde (hvis kødet ikke er fedtfattigt, så skal du bytte fløden ud med mælk)
1,5 tsk løgpulver
1,5 tsk peber (vores er en kraftig peber)
2,5 tsk salt (jeg kværner det ud så det ikke er helt fint, men heller ikke groft ;) )
3 æg (mellem størrelse)
Alt dette blandes inden kødet tilsættes, sådan sikre jeg at alt bliver ordentligt blandet.
Jeg sætter min røremaskine til at køre i 5 minutter med farsen, hvorefter den hviler lidt, gerne 30 minutter eller mere. Ofte, når det ikke er frikadelle dag, så skræller jeg kartofler og ordner de grønsager vi skal have til, men farsen hviler. Derefter går jeg i gang med at forme frikadeller.
Disse frikadeller er meget neutrale, de er gode til aftensmad, hvad enten det er til sovs og kartofler eller en skive rugbrød. Man kan med success tilsætte hvidløg, chili, tabasco eller hvad man nu synes godt om, det bliver de helt sikkert ikke dårligere af. Men en grundopskrift som denne, skal være lidt neutral.
Jeg steger frikadellerne i lidt olivenolie med smør. Husk altid at smage på frikadellerne, altså lave en smagsprøve, så du ved om der skal mere salt eller krydderi i.
Velbekomme.
5 kilo hakket skinkekød koster 225 svenske kroner. Så 2 kilo har vi frosset i 1 kg portioner, og de sidste 3 kg er gået til fars. Min røremaskine kan klare 1,5 kg per skål, så opskriften passer til det.
1,5 kg hakket svinekød (det vi køber hos slagteren er meget fedtfattigt)
Blandes med:
3 dl rasp
2 dl mælk
1 dl fløde (hvis kødet ikke er fedtfattigt, så skal du bytte fløden ud med mælk)
1,5 tsk løgpulver
1,5 tsk peber (vores er en kraftig peber)
2,5 tsk salt (jeg kværner det ud så det ikke er helt fint, men heller ikke groft ;) )
3 æg (mellem størrelse)
Alt dette blandes inden kødet tilsættes, sådan sikre jeg at alt bliver ordentligt blandet.
Jeg sætter min røremaskine til at køre i 5 minutter med farsen, hvorefter den hviler lidt, gerne 30 minutter eller mere. Ofte, når det ikke er frikadelle dag, så skræller jeg kartofler og ordner de grønsager vi skal have til, men farsen hviler. Derefter går jeg i gang med at forme frikadeller.
Disse frikadeller er meget neutrale, de er gode til aftensmad, hvad enten det er til sovs og kartofler eller en skive rugbrød. Man kan med success tilsætte hvidløg, chili, tabasco eller hvad man nu synes godt om, det bliver de helt sikkert ikke dårligere af. Men en grundopskrift som denne, skal være lidt neutral.
Jeg steger frikadellerne i lidt olivenolie med smør. Husk altid at smage på frikadellerne, altså lave en smagsprøve, så du ved om der skal mere salt eller krydderi i.
Velbekomme.
Etiketter:
Budget-ret,
Middag,
Slagter Henrik,
Til rugbrød,
Øf
lørdag den 20. juni 2015
Grill koteletter
Interval grillede koteletter var på menuen i dag.
Lennart er grill-mester herhjemme, så denne gang formidler jeg bare.
Koteletterne får salt og peber på begge sider
Grillen olieres (køkkenrulle med lidt madolie gnides på risten)
Koteletterne brunes af 3 minutter hver side ved høj varme.
3 minutters pause i fad med folie over.
2 minutter på en side
1 minut på den anden side
3 minutters hvile
1 minutters siden fra sidst, skal nu have 2 minutter
den anden 1 minut
hvile 3 minutter
Afhængigt af tykkelse får de 2 plus 1 minut igen
Og så er de lækre, saftige og skønne.
Er de meget tykke skal de selvfølgeligt have 2 plus 1 minut igen efter en hvile periode.
lørdag den 10. januar 2015
Skinkemignon - hel stegt i ovn
Man regner med ca. ½ skinkemignon per person, det passede rimeligt godt her. Den er penslet med en paprika "marinade" og så brunet at på panden, derefter kom de i ovnen i 40 minutter. (200 grader, halvdelen af tiden varmluft)
"Marinaden" lavede jeg af flydende margarine med godt med paprika, lidt hvidløg og urte krydderi samt salt. Det penslede jeg på inden jeg brunede dem af på grillpanden og satte dem i ovnen.
Etiketter:
Lørdags middag,
Skinke mignon,
Slagter Henrik,
Øf
Lørdags middag - uge 2
Dette er startskuddet på en række nye indlæg her på bloggen. De hedder lørdags middag, og bliver en kombination af at det skal være sundt, men om lørdagen, må det godt være lidt ekstra godt, og lørdag bliver den eneste dag i ugen vi laver kartofler.
I dag blev det Skinkemignon med bagte gulerødder og kartofler, dertil grøn bønnesalat og urte bearnaise. Mums det var godt.
Obs. De bagte gulerødder og kartofler var krydret med paprika og hvidløg/urter krydderi, samt salt.
Etiketter:
Lørdags middag,
Skinke mignon,
Slagter Henrik,
Øf
torsdag den 8. januar 2015
Husets sunde frikadeller
Disse fik vi på Kursus Center Struer under navnet Karbonader med smag. Der var de panerede og kæmpe store. Herhjemme har jeg valgt at lave dem mindre, så man som voksen kan få 3 stk.
Jeg har også ændret på kødet, fordi vores fantastiske slagter har fantastisk hakket skinkekød, så det er vores lavet af.
Jeg brugte
1 kg. hakket skinkekød
2 store gulerødder
1 løg (rimeligt stort)
3 tsk salt
Peber fra kværn
Gulerødder og løg hakkede jeg i min minihakker
Formes til frikadeller i lige præsis den størrelse som du synes er fantastisk :)
Steges på panden med oliemargarine
Bages i ovnen 10 - 15 minutter, afhængigt af hvor længe de er stegt på panden.
Etiketter:
Frikadeller,
Middag,
Slagter Henrik,
Sundt,
Øf
lørdag den 20. december 2014
Husets Flæskesteg
Det er sæson for lækre julemiddage og selvfølgeligt plejer vi også at få skøn flæskesteg her i huset. Og efter vi har lært Slagter Henrik i Svedala at kende, så er den kun blevet endnu bedre. Og i dag var det flæskestegsdag :) Så turen gik til Svedala efter en fin steg, og vi blev ikke skuffede :) Vi kom hjem med en superfin mellemkam.
Vi gør det samme hver gang, og resultatet er super hver gang :)
Stegen eftersnittes mellem sværen, hele vejen ned gennem fedtlaget også kommer der groft salt mellem hver flæskesvær. Ikke noget med at snyde, for den eneste du snyder er dig selv. Så sætter vi lidt laurbærblade i og lægger et par stykker i bunden af fadet sammen med lidt flydende margarine. Denne steg var ikke helt lige, derfor byggede vi lidt sølvpapir ind under den.
Så er den klar til at komme i ovnen.
Vi havde denne gang forvarmet ovnen til 200 grader, det behøver man ikke, stegetiden ændre sig bare afhængigt af hvor varm ovnen var. Efter 20 minutter fik den 3 dl. vand ind i bunden af fadet, efter 1 time satte jeg varmen ned på 180 grader og ovnen op på varmluft. Efter 1 time og 45 minutter var den færdig.
I går blev den serveret med hvide og brune kartofler, og sovs. Jeg havde glemt at købe ribsgele, så jeg lavede ikke rødkål til. Men det ville der normalt have været ;)
Abonner på:
Opslag (Atom)