søndag den 18. november 2012

Jordbærdrøm



Dette er mums ovenpå Familiens nøddefavorit og giver lidt indtryk af Christianshavner tærten fra Lagkagehuset.

Du skal bruge:

150 gram hvid chokolade
5 dl piskefløde
4 blade husblas

250 gram jordbær
2 tsk. vanillesukker
125 gram sukker

Husblas lægges i blød i koldt vand i ca. 30 minutter.

Fløden varmes i en gryde. Jeg smelter chokoladen og blander forsigtigt føde og chokolade i en skål. Når fløden er helt blandet med chokoladen krammes vandet af husblas'en og røres i flødeblandingen. Til sidst lægges der film ned på flødeblandingen og den afkøles i køleskab. Minimum 5 timer, den skal være helt kold før den piskes op.

Jordbær, sukker og vanillesukker blandes i en gryde og koges i ca. 15 minutter. Jeg moser gerne jordbærene med en gaffel mens de koger. Når de er kogt godt ud, presser jeg dem gennem en si og stiller til afkøling i køleskab.

Når det er kølet af og helt koldt, pisker jeg forsigtigt flødeblandingen op - forsigtigt så den ikke bliver grynet. Sidst blandes jordbærmosen i. Jeg gav den nogle runder med piskeriset, så det er helt blandet.

Nu pynter du din nøddekage eller putter den i en lagkage som fyld.

Hvis du vil bruge den som topping på en cupcake eller på anden måde vil kunne sprøjte den ud, så tilsæt et ekstra blad husblas.

Billeder kommer - fotografen havde fri :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Print venligt