fredag den 12. april 2013

Solsikkeboller



Lidt sundt må det jo gerne være, så som madpakkeboller passer disse rigtigt godt.

50 gram gær
5 dl. lunkent vand
300 gram grahamsmel
1 spsk. salt (fint)
1 spsk. honning
½ dl. solsikkeolie
100 gram solsikkekerne (plus ekstra til pynt på toppen)
600 gram hvedemel
1 æg (til at pensle bollerne)

Gæren opløses i vandet.

Grahamsmel, hvedemel, salt og solsikkekerner blandes og halvdelen hældes i vandet med gær og blandes.

Honning og olie tilsættes, inden resten af det tørre hældes i.

Når det hele er kommet i skålen, lader jeg maskinen står og ælte i 5 minutter. Hvorefter dejen skal hæve i 45 minutter.

Når den har hævet, deler jeg dejen til den ønskede mængde boller. De skal efterhæve på bagepladen i minimum 30 minutter, hos mig kan de godt hæve lidt længere.

Når du har formet dem, og de skal efterhæve, så husk at tænde ovnen på 225 grader.

Når de er færdige med at efterhæve, skal de pensles med æg blandet med lidt vand. Til sidst drysser jeg lidt solsikkekerner på og bager dem.

Hvis jeg har formet mange små (25 - 30 stk.), så bager jeg dem 15 minutter. Hvis de er store (16 stk.) så bager jeg dem 17-18 minutter.

Når de kommer ud, afkøler jeg dem på en rist.

Denne bolle har en god krumme og hæver godt. De passer godt som sunde morgenmadsboller og kan med fordel varmes en smule inden de spises, så bliver de sprøde og man får følelsen af nybagt :). De er også supergode til madpakken med pålæg på. Hos os er de et godt alternativ til græskarboller.




Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Print venligt