tirsdag den 3. november 2015

Mors Gullash

Jeg har været stille, og det beklager jeg. Men nogengange sker der også lidt i den virkelige verden, som tager tid. Sådan har det været her. Men for nogen dage siden drømte jeg at jeg var tilbage i mit barndoms køkken, med min mor, og hun lærte mig at lave Gullash på hendes måde. Det stod så klart i min hukommelse efter den drøm, at jeg bare måtte teste om jeg faktisk kunne lave det lige så godt som hun.

Jeg købte oksekød inderlår og skar det i strimler. Brunede det af i en stor gryde med lidt olivenolie i bunden, samt en smule margarine. Det er en blanding som jeg synes godt om. Jeg kom rosenpaprika og hvidløgspeber på kødet mens det blev brunet af i gryden, og selvfølgeligt salt.

Hak løg mens kødet bliver brunet i gryden. Jeg hakkede 3 store løg til 1,2 kg. kød. Efter løget var kommet i, kogte jeg vand og blandede ca 1 liter vand med 2 kød bouillon terninger. Når løget er brunet lidt med kødet hældes bouillonen i gryden.

Så skal der skrælles gulerødder, omkring et lille kilo. Skær dem i skiver, ikke for tynde. De skal i sovsen når kartoflerne sættes over til mosen. Denne ret har godt af at stå og simre i 1½ time, uden der ellers sker noget med den. Måske ligefrem 2 timer. Vores stod i 1½ time, så kom jeg hakkede tomater (fra en brik) i. så skrællede jeg kartoflerne til kartoffelmos og da de var klar til at sættes til at koge, kom jeg gulerødderne i.

Sovsen jævnede jeg med lidt maizena blandet med koldt vand, og til sidst lidt fløde. Det var en skøn rejse ned af "Memory Lane" og det bliver en ofte brugt vinter ret her i huset.

Velbekomme, denne ret er absolut hele eftermiddagen værd. Det tager tid, men bliver så skønt.

Server med kartoffelmos og eventuelt kogte grønne bønner.













Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Print venligt