tirsdag den 3. februar 2015

Husets kylling i gryde



Kylling er god og fedtfattig mad. Og vi laver gerne den stor gryde med porre og peberfrugter. Det bliver rigtigt mums.

Denne gang blev det kylling i gryde til min søde pige-gruppe, og her kommer opskriften.

1,8 kg. Kylling (brystfilet)
200 gram Porre
150 gram Rød peberfrugt
150 gram Grøn peberfrugt
50 ml. Soya
Peber
lidt salt
50 ml. Honning
750 ml. vand
200 ml. fløde
mel-jævning

Kyllingen skar jeg i mindre stykker og brunede det i en stegepande med lidt flydende margarine og salt og peber.

Jeg bruner det i en separat stegepande, for så kan jeg flytte stykkerne over i gryden uden det fedtstof de er blevet stegt i. Dette giver et minimalt fedttilskud fra stegningen, mens det stadig får smagen og udseendet med.

Efter at alt kyllingen er brunet og kommet over i gryden kommer jeg peberfrugt og porre i, sammen med lidt vand, får det lov at simre i ca 15 minutter.

I mandags skulle det serveres til salat og almindelige kogte kartofler, så derfor valgte jeg at jævne sovsen. Det var måske ikke nødvendigt, hvis det havde været til ris, men jeg er så dårlig til at koge ris, så jeg valgte kartoflerne.

Jeg jævner altid med maizena og koldt vand, ryste ryste, i med lidt mere vand og så kom der lidt fløde i. Soya og honning var kommet i inden jeg jævnede og til sidst smagte jeg det til med lidt ekstra soya og honning, og faktisk også et lille nip salt.

Mums, dejlig mad.

346 kalorier kom en portion til at koste.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Print venligt