onsdag den 27. februar 2013

Min MarsBar


I did it :-)

Okay faktisk var ønsket Yankie Bar, men det er det altså ikke, men en ret god efterligning af en Mars Bar. Og det var faktisk ikke så svært, bare lidt besværligt/irriterende ;-) Dog ikke noget som kommer til at afholde mig fra at prøve igen.

Opskrift:

400 gram sukker
170 ml. glukose sirup
160 ml. vand
2 æggehvider
50 gram smeltet og afkølet mørk chokolade

Et termometer som måler op over 125 grader
1 dåse med kondenseret mælk (sødet)
Mørk chokolade til af overtrække med, omkring 400 gram.


Sukker glukose sirup og vand blandes i en gryde over medium varme. Blandingen koges til 125 grader.

Æggehviderne (brugte selv 0,75 dl - fordi jeg har dem i en flaske i køleskabet) piskes til de er helt stive.

Sukker siruppen hældes i æggehviderne mens der piskes og der piskes videre i 5 - 10 minutter, der skal være fine marengs toppe inden den smeltede og afkølede chokolade tilsættes.

Når det er blandet kommes det i en form med bagepapir i bunden og op af siderne. Ellers kommer din nougatblanding aldrig ud af formen igen. Sikker noget klisterværk :-/ Jeg brugte en 23*23 form.

Nu kan du lade din nougat afkøle helt inden du gør mere. Jeg havde en dåse med kondenseret mælk som jeg kogte for noget tid siden. Den har stået i køleskabet og var derfor rigtigt kold, den åbnede jeg og smurte ud på den lune nougat, så den kunne fordele sig ved hjælp af den smule varme der var tilbage i nougaten. Det var et sats, og det gik.

Jeg satte det i køleskabet og ventede til dagen efter med at gøre mere.

Da jeg så alligevel skulle smelte chokolade til Bounty smeltede jeg ekstra så der var til det her også.

Det var et rent helvede at dele det. så det blev til 4 stykker, udskåret med pizzaskærer! Resten af chokoladen kom bare ovenpå og så i fryseren med det. Dengang jeg lavede Snickers, der gik det nemlig meget bedre efter en tur i fryseren :-)

Næste gang vil jeg:

Bruge lys chokolade til at hælde i nougaten
Lave min egen karamel til at lægge ovenpå nougaten
Ikke putte chokoladen på før den kommer i fryseren

Så tror jeg at jeg kan lave en Yankie bar.

Hvis du gerne vil lave en Milky Way, så skal det bestemt være med smeltet lys chokolade og der skal virkeligt piskes luft ind i nougaten inden chokoladen tilsættes. Og så lys chokolade som overtræk.

Velbekomme. De smager godt, selv om de ser tossede ud :-)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Print venligt