søndag den 12. januar 2014

Husets formbrød


 

 Nogen dage kan man føle sig så fantastisk heldig, andre dage er mere mørke. Men når noget lykkes så giver det altid lidt mere lys til dagen.

Sådan en oplevelse havde jeg med dette brød. Det er ingen hemmelighed, at jeg har haft overordentligt svært ved at bage, siden jeg fik et nervesammenbrud. Jeg gik fra at kunne få alt til at lykkes i køkkenet, til at alle (og jeg mener ALLE) mine kager faldt sammen, enten i ovnen eller omkring 5 minutter efter de var kommet ud af ovnen!!! Derfor er det med babystep, at jeg nu lige så stille kommer igang igen.

Heldigvis har jeg fantastiske mennesker omkring mig, som Connie, min fætters helt fantastiske kone, som kan bidrage med lidt opmuntring og fif. Billederne i dag er fra min smartphone, og taget fra en "samtale" (altså en skreven samtale) med Connie, hvor hun var min backup mens jeg sad på gulvet foran ovnen og ventede på at brødet og bollerne skulle blive bagt. Jo jo, jeg har set den der bagedyst på DR1 og tydeligt skal man jo sidde og se på ovnen for at det bager ordentligt :)

Så tak Connie for dine råd og opmuntrende kommentarer.

Nu til opskriften:

50 g gær
15 g sukker
15 g salt
25 g mælk
1 mellemstort æg
50 g fedtstof (brugte smeltet smør)
1000 g Hvedemel..
520 g vand

Varmede mælken og rørte gæren ud i det. Blandede æg, smør og vand i.
Så blandede jeg salt, sukker og mel. Blandede det som tørt, og så i det våde. Grunden til at jeg blander som tørt er at jeg vil være sikker på at sukker og salt bliver fordelt i dejen. Da dejen var blandet sammen lod jeg maskinen stå og køre det i 10 minutter.

Dejen skal hæve i 20 minutter første gang og det bare i skålen. Derefter bruger du den til det du vil. Jeg lavede boller, som jeg sprayede med vand og hævede i ovn ved 40 grader i 20 minutter. Derefter direkte over i en 225 grader varm ovn. Bagte i 15 minutter med lidt vand i bunden af ovnen.

Jeg formede to brød til formbrød, de fik lov af hæve 10 minutter under et viskestykke og så 20 minutter i "hæveovn" (den der var 40 grader varm). Derefter ind i den varme ovn i 25 minutter med et dl vand smidt i bunden da de kom ind og et vandspray efter 10 minutter. Da de var kommet ind satte jeg temperaturen ned fra 225 til 200.


Det sidste var et lille fletbrød af den dej jeg havde fået i overskud, det viste sig nemlig at jeg er løbet tør for bagepapir!!!! Hvordan kunne det lige ske?

Det fik små 20 minutter og blev inden det kom i ovnen penslet med mælk. Bagt også på 200 grader.

Det blev alt sammen super godt og det er ikke sidste gang jeg bruger opskriften til at bage efter, for til min store overraskelse, så var det nemt at bage brød og resultatet blev godt.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Print venligt