onsdag den 3. juni 2015

Espresso Cake (Roy Fares - opskrift)






Bundene:
330 gram hvedemel
510 gram sukker
120 gram kakao
15 gram bikarbonat
7 gram bagepulver
10 gram salt
10 gram vaniljesukker
165 gram æg (stuetemperatur) (ca. 3 æg)
350 gram mælk (stuetemperatur)
180 gram vegetabilsk olie
350 gram varm kaffe

Kaffesmørcreme
200 gram mørk chokolade (70%)
400 gram usaltet smør (stuetemperatur)
8 gram vaniljesukker
150 gram æggehvider
220 gram sukker
lidt salt
75 gram lunken espresso

Marshmallowfyld
250 usaltet smør (stuetemperatur)
120 gram florsukker
3 gram vaniljesukker
ca. 210 gram marshmallowfluff

Pynt
1-2 poser Polly mælkechokolade


Bundene:

Alt det tørre blandes i en skål, Olie, æg og mælk i en anden og større skål.
Det tørre sigtes i og blandes til en jævn masse.
Til sidst blandes kaffen i.
Fordeles i 4 bunde. som er smurt og med bagepapir i bunden (vigtigt) og drysset med mel.
Bages ved 155 grader i ovnen på varmluft (alle 4 i ovnen på samme tid) ca. 40 minutter.
Afkøles i formene.









Kaffesmørcreme:

Smelt 200 gram mørk chokolade (Jeg brugte min chokoladesmelter) og stil til afkøling
Pisk smør og vaniljesukker luftigt (det synes jeg altså ikke rigtigt det blev)
Æggehvider, sukker og salt håndpiskes over vandbad til alt sukkeret er opløst. Herefter piskes den op til marengs i maskinen (eller med håndmikser) til den køler af.
Smørblandingen blandes i skiftevis med det smeltede chokolade.
Til sidst skal man blande kaffen i, jeg smagte på cremen og den var meget kraftig og god, så jeg kom slet ikke kaffe i. Men det er jo en smagssag.

Marshmallowfyld

Smør, flormelis og vaniljesukker piskes luftigt, (denne gang gik det bedre)
Fluff piskes i.

Kagen skal nu samles. Trim bundene så de har en lige og jævn overflade.

Rækkefølge
Bund
Marchmallowfyld
Bund
Chokoladecreme
Bund
Marshmallowfyld
Bund

Resten af chokoladecremen bruges til opsmøring af kagen.



Der kan pyntes med Polly, men dem havde jeg glemt at købe, og den var så fin uden.

Meget meget mægtig kage. Der er til rigtigt mange 14 - 16 pers vil jeg sige.

Velbekomme.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Print venligt