onsdag den 4. marts 2015

Eclair - Choux dej

-  en ny verden som skal udforskes, fotograferes og nydes.


Tidligere (og også i dag !!!) har vandbakkelsesdej og jeg været et meget usikkert match. OG i dag var ingen undtagelse, men med stædighed kommer man langt, også selv om det først blev godt i andet forsøg.

For nogen uger siden fik jeg den mest fantastiske fastelavsbolle hjemme hos Svigermor, og for søren den var god. Den var så god, så billeder af fine fastelavnsboller er blevet ved med at flimre forbi på min nethinde, hver gang jeg har været bare det mindste lækkersulten. Og nu er det ikke fastelavn mere, så nu er de ikke til salg hos Kvickly mere. Så jeg tænkte jeg måtte inspireres til noget andet flimmer for øjnene :-) OG vaniljecreme skulle der være med.....

Opskriften er oprindeligt fra femina

Kagen (vandbakkelsen)

Antal afhænger af størrelsen (selvfølgeligt, men 10 store eller 20 små)

125 ml mælk
125 ml vand
100 gram smør
140 gram hvedemel
lidt sukker (måske en tsk.)
4 æg

Vand, mælk og smør smeltes og bringes i kog (første vigtige detalje, det skal koge)
Kom melet i når det koger, si det i. Bland det med piskeris (jeg lykkedes med el-pisker, da dette var mit andet forsøg og min arm var helt smadret efter piskningen af den første omgang.) Jeg slukkede for pladen da melet kom i.

Når dejen er samlet og slipper gryden kommes sukkeret i og det blandes.
Dejen skal være lun, men ikke varm når du begynder med æggene.
2 æg piskes i en lille skål.
Æggemassen piskes i dejen, dejen skal optage ægget inden der fortsættes.
Når de første 2 æg er optaget i dejen, piskes det næste æg i den lille skål og kommes i dejen. Dejen skal være blød men ikke flydende. Det sidste æg tilsættes hvis dejen kan optage det. Se på den, det er en balance, ikke for lidt æg, for så souffleer dejen ikke ordentligt op, men heller ikke for meget, for så bliver dejen for flydende og så er det om igen.

Dejen sættes på en bageplade med bagepapir og bages i en 200 graders forvarmet ovn i ca. 30 minutter. Tiden afhænger af størrelsen. De første 15 - 20 minutter må der ikke åbnes for ovnen.

De skal afkøles på en rist, og er bedst samme dag som de er bagt. Man kan vente med at bage dem til man skal bruge dem, og fryse dem i stedet :-)

Dejen kan jo selvfølgeligt også bruges til Profiteroles.



















Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Print venligt