lørdag den 20. oktober 2012

Chokoladekage - fra hit til fiasko til hit ....

Torsdag ville jeg bage en chokoladekage, faktisk har jeg ønsket mig at bage en chokoladekage længe, men har ikke rigtigt fundet en opskrift som jeg syntes jeg kunne bruge. Nu efter lang tids søgen, var jeg nede på at vælge mellem to opskrifter. Valget faldt på at støtte mig op ad en opskrift fra altfordamerne.dk
Hak chokoladen

Min opskrift kommer her:

140 gram kakao
200 gram mørk chokolade
2 spsk. (lidt over toppen) Nescafe
4 dl kogt vand
400 gram blødt smør
2 spsk. vaniljesukker (af den gode slags)
600 gram brun farin (den bløde, ikke strø)
6 æg
500 gram mel
3 tsk. bagepulver
1 tsk. salt


Bland kakao og nescafe med den hakkede chokolade.
Næste gang vil jeg si kakao'en.


Hæld den kogende vand over


Rør indtil chokoladen er smeltet, kakao og Nescafe er opløst.
Hav tålmodighed, det tager lidt tid.


Bland smør, vanilje og brun farin.
Jeg brugte K-spade til at mikse det.


Tilsæt æggene et ad gangen,
jeg lod maskinen køre mens jeg puttede æggene i,
så passede det meget godt med at ægget var blandet ind i dejen
inden det næste æg kom i.


Mel, bagepulver og salt blandes og røres i dejen.

Dejen blev smuk og velduftende, meget nem at arbejde med.

Chokolade/kakao/kaffe blandingen, afkølet, blank og lækker.



Der stod i opskriften af man skulle hælde chokoladen i lidt efter lidt.
 Det havde jeg ikke tålmodighed til og hældte alt i på en gang
og håbede på det bedste :)


Igen klarede min køkken Major jobbet og blandede dej og chokolade
 til den smukkeste kagedej jeg har set.


Det var en stor portion og jeg fyldte to springforme godt op.
Næste gang vil jeg ikke bage dem så fulde,.
Havde lagt bagepapir i bunden
og penslet med fyldende margarine
også op ad siderne.


Mums, lækker kagedej, nu også som ansigtsmaske ;)


Der stod i opskriften 190 grader i 20 minutter.
De fik 60 minutter ved 200 grader i min ovn.
Jeg stak i dem hver 10'ende minut, og der gik 60 minutter
før jeg kunne få en træpind ud, uden dej.
Lod dem stå i formen i næsten en time før jeg åbnede formene.
De skal køle af du kan dele dem og putte fyld i. 

Hvid chokoladefrosting

500 gram hvid chokolade
320 gram flormelis
590 gram blødt smør



Smelt den hvide chokolade. Jeg har en chokoladesmelter,
som jeg brugte. Ellers så smelter du det over vandbad.


Rør smør og flormelis sammen mens chokoladen køler.
Til sidst blander du det godt sammen og smører det på kagen.
Både på kagebunden og som pynt udenpå kagen.


Jeg blev meget træt af den her kage på det her tidspunkt.
Toppen var for sprød, kagen ikke høj og luftig, som jeg forventede.
Jeg samlede den alligevel med frostingen. 
Fredag havde jeg for lidt med på arbejdet ;) Den var et hit og jeg var også selv meget tilfreds med smagen. Kombinationen var fantastisk, derfor servere jeg opskriften for dig.


Velbekomme

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Print venligt