torsdag den 11. oktober 2012

Færøsk lagkage


Det er en marengslagkage med lækkert fyld med blandt andet æbler.

Til marengsbundede skal du bruge:
6 æggehvider
300 gram sukker
150 gram kokos
150 gram hakket chokolade

Pisk æggehviderne stive, tilsæt sukkeret lidt af gangen mens du forsætter med at piske.
Vend til sidst kokos og chokolade i.

Fordel dejen på tre bageplader ca. størrelse som en tallerken. Jeg vender bunden i vejret på en tallerken og tegner med blyant omridset af så jeg ender med tre bunde i samme størrelse. Herefter vender jeg bagepapiret og smører dejen ud på papiret. Jeg vender papiret for at der ikke skal komme blyant i kagen.

Bages ved varmluft 150 grader i ca. 40 minutter. Lad den hvile og køle af på bagepapiret inden du samler den.


Til fyldet skal du bruge:
3 dl piskefløde
3 dl cremefraiche (18 %) (Det er til en kage ikke et slankeprogram)
5 æbler
Lidt vaniljesukker

Pisk fløden til skum og vend cremefraichen i. Æblerne skæres i små fine stykker. Den dovne river dem, men jeg synes det er skønt med lidt tyggemodstand, så jeg skærer i små stykker. Tilsæt æbler og smag til med lidt vanilje. Husk at noget af charmen ved denne kage er de søde bunde og den lidt syrlige friske smag af æblerne. Så pas på med ikke at drukne æblesmagen med vaniljen.  

Der kan bruges anden frugt, så længe det ikke er en meget vand i den valgte frugt.

Jeg vil prøve at erstatte kokos med hakkede nødder, det tror jeg kan blive fantastisk, men mere om det når jeg afprøver det.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Print venligt