mandag den 8. oktober 2012

Kanelstang


Hvem elsker ikke en kanelstang af almindelig blød dej? Jeg må indrømme at jeg aldrig har prøvet at lave en med wienerbrødsdej, men den er sikkert også fantastisk. I dag har jeg været på arbejdet, så det må gerne være lidt nemt og ikke alt for krævende. Og så er det nok klogest ikke at gå i gang med en af wienerbrød. Og det er faktisk lysten til kanel der driver værket i dag.
Caspars respons på at gæren skal ned i vand og mælk. 

Til dejen skal du skal bruge:
1,25 dl vand
1,25 dl mælk
50 gram gær
40 gram sukker
5 gram salt
500 gram hvedemel
100 gram smør
1 æg                       


Rør gæren ud i vand og mælk.

Tilsæt æg, salt og sukker, rør det godt sammen inden du tilsætter melet. Når melet er rørt godt ind i dejen, tilsættes smøret. Herefter skal der æltes i 10-15 minutter. Det er her min kærlighed til min major styrkes, for det er skønt at kunne starte den og så fikser den æltningen.

Dejen er IKKE klar, den er stadig tung og grynet.

Dejen har nu tumlet rundt i maskinen i 15 minutter og er klar. Den er elastisk og fin glat at se på.

Så skal den samlet på bordet. Jeg brugte en smule mel og havde så lidt fat i den som muligt. Nu hæve 1. gang i 20 min.
Når dejen har hævet første gang, så skal den rulles ud i firkanter på bordet. Denne dej deler jeg  i 3 og ruller ud. Det er også hvad der kan være på bagepladen når den skal i ovnen. Når den er rullet ud skal der smøres remonce på og så skal den rulles som hvis du ville lave kanelsnegle.

 Herefter skal stængerne over på bagepladen. Det kan være lidt svært, men alternativt så rul den over på bagepapir og flyt bagepapiret forsigtigt over på bagepladen.

Nu skal du have saksen frem for der skal klippes i rullerne. Klip med 2 cm. mellemrum og næsten helt igennem.  Når du har klippet, så skubber du hvert andet stykke til hver sin side





Nu skal de hæve i ca. 1 – 1½ time tildækket med et fugtigt viskestykke.

Inden stængerne skal bages skal de pensles med æg. Du kan drysse hakkede nødder eller sukker på inden den bager, eller pynte den med glasur efter bagningen. Den er også rigtigt fint bare som den er. De bages i en forvarmet ovn ved 200 grader i ca 15-20 minutter.





Til remoncen skal du bruge:
125 gram smør
200 gram brun farin
35 gram kanel






Remoncen skal bare røres sammen, vigtigt at smørret er blødt ikke flydende. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Print venligt