torsdag den 4. oktober 2012

Roulade med citroncreme (en af mine favoriter)



I min søgen efter en nem rouladeopskrift fandt jeg en Citronroulade hos Camilla med Himmelske Kager. Og den testede jeg, rettede lidt til og fik en opskrift ud af det som jeg selv synes er helt fantastisk. Selvfølgeligt havde jeg hjælp i køkkenet, både Caspar og Caroline hjalp til. Caspar med rouladen og Caroline med cremen.

Du skal bruge:

3 æg
135 gram sukker
110 gram hvedemel
5 gram bagepulver





Æg og sukker blandes i en skål og piskes grundigt.

Det tager lidt tid.



Mens æg og sukker pisker måles mel og bagepulver op. Jeg måler altid først bagepulver, og hælder så mel over.

Jeg måler alt på gram og regner opskrifter angivet i dl om, da jeg synes det er mere præcist og enkelt at arbejde med gram.

Husk at blande mel og bagepulver inden den bruges.


 Nu skal mel/bagepulver blandes i æggemassen. Sørg for at der ikke er nogen mel-lommer tilbage i dejen.

Rouladen skal bages i ovnen ved 225 grader i 7 minutter (i min ovn) Den skal være lysebrun og fin i overfladen, den hæver en del i ovnen , men falder lidt når den kommer ud. Det er helt fint.
Den bages på bagepapir og smøres ud over bagepapiret så dejen bliver så jævnt fordelt som muligt, ellers bliver rouladen bulet :)

Når den kommer ud af ovnen er det første jeg gør altid at drysse sukker på så ligger jeg et nyt stykke bagepapir på og vender den over på det nye stykke bagepapir. Det kan godt være lidt besværligt, men vend den hurtigt, så kommer der heller ikke så meget sukker ved siden af. Træk forsigtigt bagepapiret af, hvis det ikke vil løsne, kan du lægge et fugtigt viskestykke over bagepapiret, det hjælper det med at løsne.

Rouladen skal være helt afkølet inden cremen smøres på.


Til cremen skal du bruge:

2 stk. husblas
2 dl piskefløde
2 æggeblommer (pasteuriserende)
60 gram sukker
½ citron (saft og reven skal) 

Husblas lægges i blød i ca. ½ liter koldt vand.

Æggeblommer og sukker piskes sammen, helst til sukkeret holder op med at knase.Citronskallen rives ned i æggesnapsen og vendes i.

Husblas krammes fri for vand og smeltes over vandbad med citronsaften. Når den er kølet lidt af, vendes den hurtigt i æggesnapsen og den piskede fløde vendes i.






Hvis du er god til husblas og microovne, så kan du sikkert også smelte det i microovn. Jeg vil gerne kunne styre varmen og følge med, så jeg bruger vandbad.






Nu skal cremen fordeles på rouladen.


Og rulles. Brug bagepapiret til at støtte og fold så forsigtigt rouladen. 




Ups, husk at skære enderne til. Det glemte jeg i farten. 
Og da vi så begyndte at skære i den, så fik den hurtigt ben at gå på.
Det sidste stykke fik faktisk lov at stå 3 dage i køleskab inden Caspar og jeg kom i tanke om det. 
Mums der var det stadig luftigt og lækkert. 





Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Print venligt