fredag den 12. oktober 2012

Hyggelige luftige boller

Kender du det, jeg synes bare det kunne være så hyggeligt, hvis der var nybagte boller til Caroline når hun kommer hjem fra skole. Jeg har aftenvagt, så mig ser hun jo ikke, men hygge kan hun jo godt uden mig :)


Her er opskriften:

50 gram gær
1,25 dl lunkent vand
4 dl lunkent mælk
20 gram sukker
5 gram salt
8 spsk. olie
800 gram fuldkorns hvedemel
æg eller mælk til pensling

Gæren opløses i den lune vand

Lun mælken og hæld den i.

Tilsæt lidt af melet og lad din køkkenmaskine køre lidt.

Tilsæt sukker, olie og resten af melet.

Lad din køkkenmaskine ælte dejen i ca. 10 minutter.
Nu skal dejen samles på bordet og hæve første gang i ca. 20 minutter.

Du kan tilsætte lidt kardemomme, det smager også rigtigt lækkert. Til denne portion ville jeg tilsætte 1 tsk. kardemomme.



Efter første hævning deler jeg dejen i 2. så samler jeg den i en pølse og deler den i 16 dele. Rul til boller og sæt direkte på pladen. Til disse boller bruger jeg olie til at smøre pladen.



Bollerne efterhæver i 35 - 45 minutter. I dag fik første plade kun 35 minutters efterhævning, for tiden løb fra mig.

Jeg penslede første plade med æg og anden plade med mælk, for at se forskellen. De skal bages i ovnen i 10-15 minutter afhængigt af ovnen ved 225 grader. Ovnen skal være varm når bollerne sættes ind.

Lad dem hvile lidt på pladen inden du sætter dem til afkøling.

De blanke er dem som blev penslet med æg, det matte blev penslet med mælk.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Print venligt