lørdag den 20. oktober 2012

Citronkage


I dag blev det til en citronkage efter inspiration fra en svensk kagebog. Jeg fulgte selvfølgeligt ikke helt opskriften, for det er jo tydeligt en umulighed for mig. Kagen blev anderledes i konsistensen end jeg har prøvet før, men god.





Opskrift som jeg valgte det:
Bagepulver, mel, sukker og vaniljesukker blandet sammen.

190 gram mel
10 gram bagepulver
210 gram sukker
10 gram vaniljesukker
4 æg
1½ dl creme fraiche
Skal fra en hel citron
4 spsk. citronsaft
135 gram smeltet smør


Creme fraiche, æg og smeltet (afkølet) smør piskes sammen
Skal af en hel revet citron.


Citronskal og saft blandes i det våde.
Mel/sukker-blanding mikses med det våde.

Kagedej klar til formen.
Her bruger jeg en 20 cm springform, bagepapir i bunden og smurt.

Den blev bagt 50 minutter ved 175 grader.


Sukkerlage

30 gram flormelis
3 spsk. citronsaft
Citronsaft og flormelis koges op i en gryde og pensles på kagen,
lige når den kommer ud af ovnen. 

Sjovt at prøve at arbejde med en kage med creme fraiche i, det er første gang for mig. Min søde mand er vild med citronkage, så derfor måtte denne opskrift prøves. Jeg synes den kunne blive endnu bedre af at få et lag citroncreme i midten. Det ville for mig være prikken over i'et og jeg tror jeg prøver det med resten af kagen i morgen.

Velbekomme

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Print venligt