søndag den 25. januar 2015

Et nemt mellemmåltid - broccoli suppe


Okay, det er jo ikke nogen hemmelighed at jeg er vild med broccoli, og derfor har jeg da også ofte tænkt at det kunne være sjovt at forsøge at lave en suppe med alle mine gemte broccolistokke. Så nu skal det være. Jeg googlede og fandt en opskrift på Arla.dk og gik i gang. 

Lige for tiden går jeg meget op i hvad ting "koster" i kcal-regnskabet. Og selvom jeg ikke ændrede noget, så landede en portion af denne på under 200 kcal. 

Opskriften er til 4 portioner, og det mente jeg jo så var helt forkert da jeg så ned i gryden, men efter jeg havde fået den op i plastbøtter og klar til fryseren, så må jeg jo give dem som har lavet opskriften ret i at det bliver 4 fine portioner.

Ingredienser:
1 løg (almindeligt gult) groft hakket
25 gram smør
200 gram kartofler i små stykker
1 liter grønsagsbouillon (2 terninger og en liter kogende vand)
500 gram broccoli
2½ dl mælk
Groft salt (ca. 1 tsk)
Sort peber (jeg kværner det altid i retten)

Smelt smørret i en gryde, pas på den ikke er for lille (Det var min næsten ....

Gør løg og kartofler klar

Svits løgene godt 

Tilsæt kartofler og lad dem svitse med i lidt tid.

Tilsæt bouillon og få det til at koge.

Småkoge i 10 minutter

Tilsæt broccoli og kog videre, her var jeg lidt for hurtig, for jeg fik hældt mælken i, og det var ikke meningen den skulle i før det hele var blendet, men resultatet blev fint.

Jeg brugte en stavblender til at blende den, det blev rigtigt godt, i bund og grund så skulle det have været i en rigtig blender, men jeg er ikke vild med mængden af ekstra opvask den giver, så jeg ville prøve med stavblenderen først. Og det blev fint.

Suppen blev smagt til med salt og peber, smagte rigtigt godt og blev testserveret for familien, som var i gang med frokosten, alle godkendte, også Caspar..... som ikke er fan af broccoli.

Så blev den fordelt i bøtter og fire fine portioner blev der. Jeg tænker som et let måltid eller mellemmåltid.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Print venligt