fredag den 9. januar 2015

Husets sunde frittata (æggekage)


Herhjemme er vi glade for æg, og retter med æg. Det kommer nok fra min barndom, hvor det altid var skønt at komme ud til farmor, for hun lavede den skønneste røræg til frokost. I løbet af årene har jeg så lavet en masse retter med æg og denne er en god grundopskrift.

Mængden passer godt til 2 personer, eller som en lille ret på et frokostbord til flere.

Æggemassen:
4 æg
1 dl mælk
1 tsk maizena
Salt og peber

Pisk æggene sammen, bland mælk og maizena og pisk det med i æggemassen, tilsæt salt og peber. Mængden af salt og peber varierer efter hvilke grønsager man vælger at bruge.

Forslag til grønsager:

Spinat (kan være frost, så skal væden bare lige dampes af på panden inden æggemassen kommes på.)
Broccoli i små buketter
Peberfrugt
Løg
Ærter
Kartofler
Forårsløg
Bacon

Til denne portion
3 kartofler skåret i tern, lille løg fint hakket, 100 gram spinat.
100 gram spinat, 1 lille løg finthakket, peberfrugt i små strimler
½ broccoli, 2 forårsløg fint snittede, 150 g bacon tern (stegt på separat pande)

Når jeg er klar med grønsagerne så svitser jeg det som skal det, og hælder æggemassen på. Så skruer jeg ned for panden og lader den stå under låg til æggemassen har sat sig. Når jeg laver dette til hele familien, laver jeg det gerne i en lille bradepande og sætter den 15 - 20 minutter i ovnen ved ca. 200 grader.

Vi servere det gerne med lidt rugbrød.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Print venligt